سازمان راهداری: اعتراض كامیونداران بجاست به گزارش زمین دار شو مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نوسازی ناوگان اعلام نمود: خیلی از انتقادات رانندگان و كامیونداران در زمینه نوسازی ناوگان فرسوده، قیمت، كیفیت و غیره به جاست و ما هم از برخی شرایط و قیمت ها رضایت نداریم اما در این حوزه مسئولیتی هم بر عهده سازمان راهداری نیست. صدراله بمانا در گفتگو با ایسنا درباره قیمت کامیون های وارداتی و تولید داخل که مورد انتقاد رانندگان و تشکل های بخش خصوصی قرار گرفته است، اظهار نمود: ما هم بعنوان بهره بردار به قیمت کامیون های وارداتی و تولید داخل انتقاد داریم اما مسئولیت قیمت گذاری بر عهده ما نیست وزرات صمت و دیگر دستگاه های متولی در این حوزه مسئولیت دارند.وی اضافه کرد: درباره کامیون های وارداتی عوارض، مالیات بر ارزش افزوده، حقوق و عوارض گمرکی، هزینه شماره گذاری و... خود یکی از اصلی ترین عوامل تفاوت قیمت این وسائل نقلیه نسبت به نرخ های جهانی و قیمت آنها در کشورهای همسایه است. از طرفی وقتی سازمان حمایت و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می کند کالاهای تجاری پنج درصد زیر قیمت بازار قیمت گذاری می شوند یعنی بازار است که قیمت یک کالای تجاری مانند کامیون را مشخص می کند نه هزینه های مترتب بر قیمت تمام شده آن.مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نوسازی ناوگان افزود: یکی دیگر از علل افزایش قیمت کامیون آزاد بودن نرخ ارز و نوسانات آن در بازار است. تا زمانی که بازار در عرصه تولید داخلی و واردات رقابتی نباشد همین وضعیت را داریم.بمانا با اشاره به اینکه ما هم بعنوان سازمان راهداری از قیمت های کنونی راضی نیستیم، خاطرنشان کرد: دستگاه های نظارتی باید با ابزارهایی که در اختیار دارند تلاش کنند جلوی برخی سودجویی ها را بگیرند تا یک دستگاه کامیون که در طرح های نوسازی ناوگان یک میلیارد تومان عرضه می شود، همان شرکت در بازار آزاد همان کامیون را به دو میلیارد تومان به مردم نفروشد.وی اظهار داشت: به حمل و نقل نباید بعنوان یک کالا یا خدمت لوکس نگاه کرد چون که همه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم توسط همین وسائل نقلیه جابه جا می شوند و اگر مشکلی در این حوزه به وجود بیاید، نتایج بسیاری خواهد داشت. در این راستا مسؤلان و متولیان باید نرخ ارز را برای خرید کامیون تولید داخل یا وارداتی مورد بازبینی قرار دهند یا آنکه تسهیلاتی در بازار ارز ایجاد کنند تا قیمت برای کامیونداران و رانندگان منطقی تر شود.مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نوسازی ناوگان با اشاره به اینکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بهتر است از ابزارهای خود در این حوزه استفاده نماید، اظهار داشت: باید دید که هزینه تمام شده یک دستگاه کامیون چقدر است و بر مبنای آن قیمتش را متعادل تر کنند. این مساله نه تنها سبب از بین رفتن قیمت کاذب کامیون می شود بلکه به نفع مصرف کنندگان و نهایتا تولید کنندگان است چون که در آن صورت برای دلالان صرفه ای ندارد که به این بازار ورود کنند و در نتیجه دستشان از بازار کامیون کوتاه می شود.بمانا اعلام نمود: به نظر می آید حمایت دولت باید از چرخه لجستیک کامل باشد چون که نمی توان برای کالاهای اساسی تولید داخل و وارداتی یارانه و تسهیلات تعریف و پیش بینی نمود اما یارانه ای به بخش حمل و نقل آن نداد. اگر دولت برای تولید و واردات کامیون تسهیلات و یارانه ای قائل شود نه تنها کامیونداران راحتتر و ارزان تر می توانند وسائل نقلیه خویش را تبدیل به کامیون نو کنند بلکه رقابت و رونق در بازار تولید و واردات به اندازه ای می رسد که دیگر مشکلات کنونی و گپ قیمتی که هم اکنون وجود دارد، از بین خواهد رفت.وی درباره دیگر انتقادات مطرح شده درباره اقساط چند ده میلیون تومانی کامیون هایی که در طرح نوسازی به رانندگان می دهند هم اظهار داشت: این مسائل را باید در بانک ها جستجو کرد و سازمان راهداری در ابتدا به دنبال تقسیط تسهیلات نوسازی ناوگان در بازه زمانی ۱۰ ساله بود اما نهایتا به شش سال مهلت بازپرداخت رسید که البته به نوع خود بیشترین مهلت بازپرداخت بود. از طرفی سازمان راهداری به نمایندگی از دولت ۹ درصد از سود این تسهیلات ۱۸ درصدی را تقبل کرد تا فشار کمتری به رانندگان بیاید. منبع: zamindarsho.ir 1399/06/28 21:55:08 5.0 / 5 1397 تگهای خبر: بانك , تسهیلات , تولید , جاده این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط صعود تورم ژاپن پوتین و زلنسکی به تمدید قرارداد ترانزیت گاز نه گفتند پیش بینی موسسه فیچ از نفت ۷۰ دلاری مراحل و نکات کلیدی ساخت سوله نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۳