در گزارش زمین دار شو اعلام شد؛ بازار حمل و نقل دریایی ایران برای خارجی ها جذاب است دبیر انجمن کشتیرانی اظهار داشت: بازار حمل دریایی کالاهای فله و جنرال کارگوی ایران برای شرکتهای کشتیرانی خارجی جذابیت بالایی دارد. مسعود پل مه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت صنعت حمل و نقل دریایی به دنبال افزایش تعرفه های بندری اظهار نمود: با عنایت به این که تجهیزاتی که در بنادر استفاده می شود تماماً تجهیزات استراتژیک و خارجی هستند، بگونه ای که بیشتر از ۹۰ درصد از خارج و به صورت ارزی تهیه می شود، بنابراین امکان تأمین ارز در چارچوب های متداول بانکی در دنیا را نداریم و باید مالک یا سرمایه گذار تجهیزات بندری، توانایی بازسازی یا تأمین این تجهیزات را داشته باشد. وی ادامه داد: مصرف کننده این تجهیزات از یک سو با محدودیت های نرخ گذاری مواجه می باشد که نباید از رقمی بیشتر شود و از طرفی با هزینه های ارزی نوسازی این تجهیزات و خدماتی که از سایر بخش ها دریافت می کند روبه روست که در نتیجه سرمایه گذار با یک قاعده نامتعارف اقتصادی مواجه می شود که عمده علل آن تحریم ها در کنار مدیریت ضعیف بخش های دولتی است. دبیر انجمن شرکتهای کشتیرانی و خدمات وابسته افزود: اگر به این سمت برویم که عرضه و تقاضا را بگونه ای گسترش دهیم که این روابط بر بستر رقابت شکل بگیرد، نه سرمایه گذار و نه مصرف کننده نهایی و دریافت کننده این خدمات ناراضی نیستند. وی تصریح کرد: هم اکنون هزینه تخلیه و بارگیری کشتی ها نشان داده است که نرخ ها منصفانه است اما چون از توازن صحیح اقتصادی بهره مند نیستیم، نرخ تمام شده کالا افزایش می یابد بخصوص با عنایت به این که پایه خیلی از تعاملات دریایی ارز است و نرخ ارز نوسان دارد و تهیه آن به سختی انجام می شود، این هزینه های تمام شده افزایش می یابد. فعال صنعت حمل و نقل دریایی درباره اقتصاد صنعت کشتیرانی اظهار نمود: درآمد شرکتهای کشتیرانی از سایر گونه های حمل و نقل بیشتر است اما به همان تناسب هم سهم واردات و صادرات مانند سایر کشورهای دریایی دنیا که ۹۰ درصد دریایی است، در ایران هم همینگونه است که سبب شده تا درآمد بخش حمل و نقل دریایی از سایر شقوق حمل و نقل بیشتر باشد. وی خاطرنشان کرد: ضمن این که سرمایه اولیه راه اندازی شرکتهای حمل و نقل دریایی، ریسک آنها، هزینه های جانبی شأن و دیگر مخاطرات آنها بیشتر است که باید همه این موارد را در کنار درآمد شرکتهای کشتیرانی با هم دید. پل مه با اشاره به اینکه شرکتهای کشتیرانی بزرگ دنیا اگر بخواهند در ایران فعالیت کنند، امکان دارد شرایطی که در دیگر کشورها دارند را ازدست بدهند، هیچ وقت ریسک حضور در ایران را نخواهند کرد اظهار داشت: اگر مثلا ۱۰۰ میلیارد دلار در سال گردش مالی فعالیت این شرکتهای کشتیرانی بزرگ دنیاست و سهم بازار ایران آنها از درآمدهایشان فرضا ۵۰۰ میلیون دلار باشد، اما در آمریکا ۶۰ میلیارد دلار سهم گردش مالی سالانه آنهاست؛ بنابراین حاضر به انجام این ریسک نیستند که برای حفظ بازار ایران، بازارهای آمریکا و اروپا را از دست بدهند. وی تصریح کرد: در مقابل شرکتهای خارجی دیگری داریم که محل فعالیت آنها منطقه ایت و مراوده ای با آمریکا و اروپا ندارند؛ برای گردش مالی هم با ارزهایی غیر از دلار و یورو امکان دارد کار کنند که این گونه شرکت ها به علت جذابیت بازار ایران حاضر به پذیرش ریسک کار با بنادر ایران هستند. دبیرکل انجمن شرکتهای کشتیرانی اظهار داشت: سال قبل نزدیک به ۲.۵ میلیون تی ای یو ما با شرکتهای کشتیرانی منطقه تراکنش مالی و کالایی داشتیم یا در حوزه کالاهای فله که ۲۰۰ میلیون تن کالا را به خود اختصاص دادند و ۹۵ درصد کالاهایی که جنرال کارگو هستند توسط شرکتهای کشتیرانی غیر ایرانی حمل شدند که نشان داده است فعالیت دریایی با ایران توجیه اقتصادی دارد. منبع: زمین دار شو 1401/04/26 10:20:30 0.0 / 5 374 تگهای خبر: بازسازی , بانك , تخلیه و بارگیری , حمل و نقل این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط رقبای کیش فرای مرزها هستند پیشگیری از واردات فیلترهای هپا با محصول نانویی دانش بنیان ها رشد اقتصادی با کریدور شمال-جنوب سهم اقتصاد دریامحور از تولید ناخالص ملی باید ۳ برابر شود نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۲