۲ سال پس از انتخاب رئیسی، تعیین تکلیف راه آهن شلمچه-بصره به گزارش زمین دار شو، بصره که با وجود اهمیت از بعد اقتصادی و گردشگری میان ایران و عراق در ۲۰ سال قبل داشته و با وجود وعده ها راه به جایی نبرده بود، در دو سال قبل روند سریع تری گرفته تا به قول وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن، تا دو سال آینده اجرای راه آهن مستقیم تهران - کربلا را میسر کند. به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، راه اندازی خط ریلی شلمچه-بصره از ۲۰ سال قبل مطرح بوده و در این سال ها همواره فرایند پرفراز و نشیبی داشته، اما به علل مختلف همچون حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، هیچ گاه مرحله اجرایی آن راه به جایی نبرده است؛ با عنایت به رویکرد دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی که آمادگی همکاری را با کلیه طرف های خارجی دارد، در حوزه راه اندازی مسیر مستقیم تهران - کربلا هم این انتظار وجود دارد که طلسم چندین ساله این مسیر ریلی هم بشکند. آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه-بصره در سال ۱۴۰۰، به نتیجه تصمیمات مقامات عراقی موکول شده بود؛ بخصوص این که مسیر مورد نظر برای ساخت راه آهن میان دو کشور، به مین روبی نیاز داشت؛ همان زمان رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- دیدارهایی با مسؤلان عراقی داشت تا زمینه توافق با عراق در مورد اتصال ریلی ایران با این کشور را فراهم آورد. البته دراین میان از گوشه و کنار هم اخباری در خصوص عدم تمایل عراق به ادامه این پروژه شنیده می شد؛ اما از آن زمان دیدارها بین مقامات دو کشور ادامه یافت و مسؤلان جمهوری اسلامی کشور همچون مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- و سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه آهن- به پیگیری ها در رابطه با این پروژه ادامه دادند و در نهایت فروردین ماه سالجاری بود که وزیر حمل و نقل عراق از عزم جدی جهت راه اندازی این راه آهن اطلاع داد تا شایعات در رابطه با عدم تمایل عراق به راه اندازی خط ریلی شلمچه - بصره فروکش کند. بیشتر بخوانید راه آهن تهران - کربلا تا دو سال آینده افتتاح می گردد پیگیری پیشرفت پروژه شلمچه - بصره از جانب راه آهن همینطور وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرای مسیر ریلی راه آهن شلمچه-بصره و پل متحرک توسط دو کشور اطلاع داد و در عین حال اعلام گردید که عراق وعده داده بابت راه اندازی این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند و به انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ هم تاکید کرده است. بدین ترتیب در هفته های گذشته اراضی موردنظر برای ساخت خط راه آهن شلمچه – بصره به منظور مین روبی در اختیار ایران قرار گرفته است و در ایام گذشته این روند سرعت گرفته منابع خبری عراقی از افتتاح بخش اول پروژه خط ریلی شلمچه به بصره خبر دادند. باآنکه با این فرض که طرف عراقی به وعده هایش عمل کند، ساخت این پروژه حداقل ۱۸ ماه زمان می برد. هرچند این مسیر به قول مقامات عراقی، نمی تواند برای انتقال کالا مورد استفاده قرار گیرد که دلیل آن دور بودن بنادر ایران از مسافت تعیین شده است؛ اما با راه اندازی خط ریلی شلمچه - بصره، این مسیر می تواند بعنوان یک مسیر خوب برای جابه جایی زائرین ایرانی به سمت کربلا در طول سال مورد استفاده واقع شود؛ همینطور زائرین عراقی می توانند با استفاده از قطار به ایران سفر کنند و به شهر های زیارتی قم و مشهد مشرف شوند. 1402/03/30 11:51:15 0.0 / 5 312 تگهای خبر: حمل و نقل , راه , راه آهن , سرعت این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط تلاش مشتریان اروپایی گاز روسیه برای دور زدن تحریم های آمریکا شناسه کالا برای ثبت سفارش های ریلی و دریایی الزامی شد راه اندازی اولین لابراتوار تخصصی طراحی فرآیندهای لایه شکافی انرژی تولید انبوه مارک لباس و جیبیتز نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۴