اهمیت کریدور شمال - جنوب برای ایران رایزنی ایران وارمنستان زمین دار شو: تکمیل کریدور شمال - جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت ملی و بین المللی در کشور و استفاده از ظرفیتهای سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار و مطمئن برای ایران در دنیای امروز به شمرده می شود. به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، تکمیل کریدور شمال - جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت ملی و بین المللی در کشور و استفاده از ظرفیتهای سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار و مطمئن برای ایران در دنیای امروز به به حساب می آید. راهگذر شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در راه این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همینطور کشورهای حاشیه این راهگذر به حساب می آید می تواند در بهره مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند. تکمیل این کریدور و بهره مندی از آن در کنار درآمدهای مختلفی که در کشور وجود دارد می تواند درآمد خوبی از ترانزیت را نصیب ایران کند که این مورد مدنظر تصمیم گیران و تصمیم سازان است. ازاین رو به علت موقعیت استراتژیک جغرافیای کشور این فرصت ها نباید از دست برود. سالهای سال است که راجع به تکمیل کریدورها صحبت می شود. در مقطعی هم کارهایی انجام شده ولی به قول مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این دولت، تکمیل زنجیره کریدوری یکی از اولویت های اصلی ریاست جمهوری است و در عین حال، تکمیل کریدورهای شمال- جنوب کشور از مهم ترین اولویت های توسعه شبکه حمل و نقلی به حساب می آید. البته نبود خط ریلی در راه رشت – آستارا یکی از حلقه های مفقوده کریدور شمال – جنوب به حساب می آید که دولت سیزدهم در تلاش جهت راه اندازی آن در قراردادهایی با روسیه است. در عین حال که برای فعال سازی همه ظرفیتهای کریدور شمال – جنوب نیازمند تقویت شبکه حمل و نقل در دریای خزر، از راه ایجاد رابطه بیشتر با بنادر روسیه و سایر کشورهای این حوزه هستیم. برخی از همسایگان مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به نحوی محصور در خشکی هستند و برای رسیدن به دریا باید از راه ایران کالاهای خویش را حمل کنند. بهره مندی ایران از کریدورها ازجمله کریدور شمال -جنوب از این منظر، بسیار حائز اهمیت می باشد. این کریدور، می تواند دیپلماسی سیاسی اقتصادی ایران در قفقاز را بیشتر از پیش فعال و نقش آفرین کند. تکمیل کریدور شمال -جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بین المللی و استفاده از ظرفیتهای سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است. پیشبینی می شود با عملیاتی شدن این کریدور، ایران سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد از این مسیر ترانزیتی کسب کند که می تواند تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کم کند. ظرفیت ترانزیت کریدور شمال - جنوب، ۳۰ میلیون تن در سال است اما هم اکنون ایران از دو میلیون تن این ظرفیت بهره می برد. در این صورت ایران احتیاج به خام فروشی نخواهد داشت و از طرفی توان صادراتش افزایش خواهد یافت. از این کریدور سالانه حدود ۲۵۰ میلیارد دلار محصولات هندی و چینی و آسیای شرقی به مقصد اروپا ترانزیت خواهد شد. مذاکرات ایران و ارمنستان تسهیل تردد در کریدور شمال- جنوب در ادامه سفر مهرداد بذرپاش امروز به ترکمنستان مذاکراتی با این کشور در مورد حضور شرکتهای ایرانی و تسهیل تردد در کریدور شمال- جنوب انجام شد و وی اظهار داشت: به منظور تسهیل و افزایش تردد بین دو کشور پیشنهاد می شود تعرفه ورود و خروج بین دو طرف حذف شود. برگزاری نشست سه جانبه بین ایران، گرجستان و ارمنستان به منظور تسهیل تردد در کریدور شمال- جنوب پیشنهاد می شود و ایران آمادگی برگزاری این نشست را دارد و از پیشنهاد راه اندازی پل دوم بر روی ارس در مرز نوردوز برای افزایش ترددها بین ایران و ارمنستان استقبال می نماییم. بذرپاش ضمن اشاره به پیشینه تاریخی ارمنستان و اهمیت برقراری صلح، بیان داشت: ترانزیت و تسهیل ترانزیت در جهت راه های مواصلاتی شمال و جنوب در کریدور شمال - جنوب و حمل و نقل ترکیبی برای دو کشور حائز اهمیت می باشد و کشورهای حوزه قفقاز هم برای ایجاد و تقویت این کریدور موافق هستند. وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: یک برنامه جامع حمل و نقل می تواند کمک کننده این طرح باشد که با تحقق آن آرزوی دیرینه منطقه محقق می شود و برای امر ترانزیت مؤثر است. بذرپاش تصریح کرد: مبحث خدمات مهندسی شرکتهای ایرانی از محورهای خیلی مهم است و شرکتهای ایرانی توانایی خوبی برای پل سازی، تونل سازی و ساخت سایر زیرساخت ها دارند. در ایران الان پروژه های عظیمی در حوزه راهسازی، تونل سازی و راه آهن توسط شرکتهای ایرانی در حال اجرا می باشد که این شرکت ها با توان مهندسی خود آمادگی حضور در پروژه های ارمنستان را دارند. بذرپاش اظهار داشت: جمهوری ارمنستان فرصت بی نظیری در کریدور شمال-جنوب دارد که کمک کننده به این کشور است و از ایروان به سمت شمال مسیر خوبی وجود دارد، اما به سمت جنوب هرچه سریع تر مسیر باید روان تر شود که راه اندازی و به سازی ۶۰ کیلومتر جاده از مرز ایران به جمهوری ارمنستان ضروری می باشد. منبع: zamindarsho.ir 1402/08/03 15:42:36 0.0 / 5 329 تگهای خبر: ترانزیت , جاده , حمل و نقل , خدمات این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط رقبای کیش فرای مرزها هستند بارش برف و باران در جاده های ۲۳ استان رشد اقتصادی با کریدور شمال-جنوب مزایا و کاربرد گالوانیزه در صنعت نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۳