اتمام خط ریلی رشت - کاسپین تا دهه فجر سال جاری به گزارش زمین دار شو، پروژه ریلی رشت -کاسپین -انزلی بعنوان بخشی ازطرح ریلی قزوین -رشت -انزلی و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال به حساب می آید که می تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه تحولی بزرگ ایجاد نماید. به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد اما از سال ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ شروع شده است. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همینطور ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب های آزاد بین المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران هم بسیار اهمیت دارد. اوایل مردادماه سال ۱۴۰۰ محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی دولت روحانی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی زیرسازی راه آهن رشت-کاسپین گفته بود که طبق برنامه زمان بندی پیشبینی کرده بودیم پروژه مذکور تا پایان شهریور سال جاری آماده شود، اما در شرایطی قرار گرفتیم که موانع مختلف تأخیرهای ناخواسته ای را به این پروژه منتقل کرده است. وی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی زیرسازی این خط آهن، گفته بود که مصالح لازم برای روسازی آماده است، بنابراین انتظار می رود باقی مانده مسیر را با مشارکت همه دستگاهها و همراهی مردم تا قبل از زمستان همان سال به سر انجام برسد. پروژه راه آهن رشت _ کاسپین به طول ۶۵ کیلومتر بخش اولیه از کریدور شمال - جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند و از مصوبات سفر رئیس جمهور در بهمن ماه ۱۴۰۰ به گیلان است. چرا روند تکمیل راه آهن رشت کاسپین در دولت پیشین کند بود؟ علاوه بر این که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور وقت ایران تاکید ویژه ای به تکمیل راه آهن رشت _ کاسپین و رشت _ آستارا داشتند اما روند پیشرفت پروژه رشت-کاسپین به کندی پیش می رفت. استاندار گیلان یکی از اشکالات مهم در کندی سرعت در روند تکمیل راه آهن رشت کاسپین را کم کاری پیمانکار عنوان کرده بود و به همین دلیل خبر از قطع همکاری و خلع ید با پیمانکار قبلی امضای قرارداد جدید با پیمانکاری دیگر را داد. بهره مندی از ترانزیت ترکیبی با اتمام پروژه ریلی رشت-کاسپین عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این که سومین ابر پروژه ریلی کشور کی به بهره برداری می رسد، اظهار داشت: از آغاز سال جاری در مورد ۴ پروژه ریلی برنامه ریزی های صورت گرفت که تا به امروز ۲ پروژه ریلی به مرحله بهره برداری رسید. پروژه سومی که در دستور کار برای افتتاح قرار دارد، اتمام خط ریلی رشت - کاسپین است که طبق برنامه ریزی های انجام شده انتظار می رود تا ده فجر این پروژه ریلی به طول ۳۷ کیلومتر افتتاح و تحویل مردم شود. معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور در ادامه اشاره کرد: پروژه ریلی رشت - کاسپین تا به امروز ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در قسمت زیرسازی هم شامل پیشرفت ۹۵ درصدی است و ۲۵ کیلومتر از ۳۷ کیلومتر ریل گذاری شده و همینطور در قسمت ایستگاهی هم بیشتر از ۸۰ درصد رشد داشته ازاین رو در تلاش هستیم طی چند ماه آینده این خط ریلی افتتاح شود خط ریلی رشت - کاسپین جز یکی از پروژه های مهم هم اکنون کشور شمرده می شود. وی اشاره کرد: خط ریلی رشت - کاسپین در ادامه خط ریلی قزوین به رشت است و با اتصال به دریای خزر و از راه غریب دریای خزر به دریای خلیج فارس متصل می شود و در مقابل امکان ترانزیت، حمل و نقل بار به صورت تلفیقی از کشور روسیه و همینطور کشورهای همجوار دریای خزر فراهم می آورد. خطیبی در مورد میزان منابع تخصیص داده شده به این پروژه، اظهار داشت: نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان ارزش روز این پروژه است و ساخت این پروژه ریلی با بهره گیری از بودجه داخلی بوده است و زمانیکه به بهره برداری برسد اساسا کشورهای حاشیه دریای خزر می توانند از حمل و نقل ترکیبی بهره مند شوند. ایران، بهترین سرزمین منطقه برای حمل و نقل و ترانزیت به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، بهره برداری از خط ریلی رشت - کاسپین زمینه سازی برای گسترش روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از مهم ترین شاخصهای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد است. با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری در پیر بازار رشت، شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود. با تکمیل راه آهن رشت کاسپین، یکی از مهم ترین زیرساخت های فعال سازی کریدورهای عبوری از کشورمان بخصوص گذرگاه شمال جنوب تکمیل می شود و اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی، زمینه فعال سازی ظرفیتهای ترانزیتی شمال کشور را به همراه خواهد داشت. کمتر از ۲ کیلومتر از مسیر ۳۷ کیلومتری خط ریل در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده و راه اندازی چند صد متر خط ریلی با فناوری خاص جهت اتصال به سینی دوار که نقطه اتصال و نقل و انتقال کالا میان کشتی و خط آهن است در این منطقه انجام شده است. کشورمان بهترین سرزمین منطقه برای حمل و نقل و ترانزیت است و بهره برداری از این خط ریلی زمینه سازی برای گسترش روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است و یکی از مهم ترین شاخصهای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد، ایفای نقش محوری در مناسبات حمل و نقلی کشورهای فرامنطقه ای است، موضوعی که مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران در آن از ظرفیتهای قائل توجهی برخوردار می باشند. موقعیت مکانی هر یک از این مناطق در کریدورهای بین المللی عبوری از چهار سوی ایران، هم افزایی با نهادهای دولتی و استفاده از توانمندی های بخش خصوصی داخلی و خارجی می تواند به بهره برداری حداکثری از مزیت های رقابتی و نسبی کشورمان منجر شود. پروژه ریلی رشت-کاسپین رو به اتمام است اسدالله عباسی استاندار گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که اگر بارندگی نباشد تا پایان سال جاری پروژه ریلی رشت-کاسپین به اتمام می رسد، اظهار داشت: اگر بارندگی شدیدی نباشد ساخت پل و آبراهه ها مانده است که باتوجه به مساعد بودن وضعیت آب وهوا تا ده فجر و قبل از سال این پروژه ریلی به اتمام خواهد رسید. استاندار گیلان در ادامه اشاره کرد: حمل و نقل کالا از این مسیر ریلی در ابتدا به شکل کانتینری خواهد بود اما بعد از بررسی ها حمل و نقل کامیون بر و باربری هم اضافه خواهد شد و درحال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم در آینده نزدیک بتوانیم کشتی های در دسترس داشته باشیم تا کامیون ها به جای ترانزیت زمینی از ترانزیت دریایی بهره گیرند. به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، پروژه راه آهن رشت - کاسپین - انزلی بعنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال است که در تجارت کشور، منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و اوراسیا تحولی بزرگی به وجود می آورد. عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۹۸ شروع شد و اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و هم ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب های آزاد بین المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران هم بسیار اهمیت دارد. منبع: زمین دار شو 1402/08/14 11:32:58 0.0 / 5 275 تگهای خبر: بهره برداری , ترانزیت , حمل و نقل , دستگاه این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط رقبای کیش فرای مرزها هستند پیشگیری از واردات فیلترهای هپا با محصول نانویی دانش بنیان ها رشد اقتصادی با کریدور شمال-جنوب تعمیر جاروبرقی تخصصی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۳