بدتعهدی یک شرکت خودروسازی در تحویل خودرو ها به گزارش زمین دار شو، مشتریان یک گروه خودروسازی خصوصی که در مرحله اول فروش یکپارچه ثبت نام و نوبت تحویلشان زمستان سال جاری بود، بعد از گذشت قریب به یکسال هنوز فراخوان دریافت نکرده اند؛ شرکت این بدتعهدی را گردن وزارت صمت و عدم همراهی در تأمین ارز دانست اما نباید فراموش کرد که این شرکت جریمه ۵۰۰۰ میلیارد تومانیِ گران فروشی را در کارنامه خود دارد، ازاین رو این سوال مطرح می شود که آیا این امر باعث تاخیر در تحویل ها شده یا به قول شرکت عدم همراهی وزارت صمت؟ به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، برخی از مشتریان گروه خودروسازی بهمن موتور که مبادرت به ثبت نام خودرو از محصولات این شرکت کرده بودند و نوبت تحویل خودرو در زمستان سالجاری کسب کرده اند، از عدم تعیین تکلیف وضعیت تحویل خودروی خود در تماس با این خبرگزاری گلایه کردند. این مشتریان، با بلوکه کردن ۱۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود مبادرت به ثبت نام خودرو کرده و نوبتشان زمستان ۱۴۰۲ تعیین شد؛ حال قریب به یک سال است که در انتظار تحویل خودرو هستند اما طبق ادعای خودِ مشتریان، نبود شفافیت و برنامه مدون و روشن، آنها را سردرگم کرده است. به قول این مشتریان، با عنایت به این که مقرر بوده است که در زمستان سال جاری خودروی خویش را تحویل بگیریم، مبادرت به فراهم کردن نقدینگی کامل خودرو طی ماه های گذشته کرده ایم و هر روز شاهد از بین رفتن سرمایه های خود هستیم و شرکت هم با عدم پاسخگویی و شفاف سازی همچنان بر آشفتگی روحی و روانی حواله داران می افزاید. بهمن موتور: وزارت صمت همراهی نکرد در همین راستا این گروه خودروسازی در مورد وضعیت متقاضیان خودرو های این شرکت که از راه سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودند، توضیحاتی به شرح زیر عرضه کرد: «پیرو موضوعات مطرح شده و پیگیری های صورت گرفته از جانب رسانه ها و خود طرف مشتریانی که در طرح سامانه یکپارچه عرضه خودرو های داخلی ثبت نام کرده و نوبت آنها در صف انتظار اعلامی از جانب وزارت صمت، زمستان ۱۴۰۲ تعیین شده است؛ به اطلاع می رساند: در زمان ثبت نام از متقاضیان مذکور در اسفند ماه ۱۴۰۱، شرکت بهمن موتور نسبت به اعلام ظرفیت قابل عرضه و مشارکت در این طرح بر مبنای توان تولید و برنامه ریزی تأمین قطعات منفصله اقدام کرد؛ اما باوجود اعلام قبلی این شرکت در بهمن ماه ۱۴۰۱ و فروردیـن ماه ۱۴۰۲، وزارت صـمت نسبـت بـه اعلام حدود ۴۸ هزار نفر متقاضیان در چارچوب فهرست انتظار با نوبت های اعلامی تا آخر سال ۱۴۰۲ اقدام نمود. (حدود پنج برابر ظرفیت تولید اعلام شده از جانب شرکت) در همین راستا مکاتبه ای در فروردین ماه ۱۴۰۲ با وزارت متبوع و متولیان برگزاری طرح سامانه یکپارچه عرضه خودرو های داخلی صورت گرفت؛ شرکت بهمن موتور در این مکاتبات الزامات و نیازهای مورد نیاز برای تحقق برنامه تأمین قطعات منفصله و تحقق تولید بر مبنای تعداد متقاضیان اعلام شده را در چارچوب هفت بند (تأمین و تخصیص ارز، تسهیل شرایط کسب و کار، تسهیل فرایند ترخیص قطعات منفصله از گمرک، تعدیل درصد ساخت داخل محصولات، تعدیل تعرفه ها، تسهیل فرآیندهای شماره گذاری و اسقاط خودروها) اعلام نمود. مبحث تأمین و تخصیص ارز که مهم ترین عامل در تدام فرایند تأمین قطعات و تولید محصول بوده، باوجود اعلام مساعد وزارت صمت در شروع اجرای طرح (ابتدای سال ۱۴۰۲) مبتلا به اختلال و در بعضی از ماه ها به صورت کامل متوقف شد؛ در شروع مرداد ماه ۱۴۰۲ هم با ابلاغ مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت، خودروسازان از امکان استفاده از ارز نیمایی محروم شده و ساز و کار تأمین ارز به استفاده از ارز صادراتی تغییر پیدا کرد؛ ازاین رو این شرکت تمام توان تولیدی و زیرساخت های فیزیکی خویش را در این مدت به کار گرفت که تا این لحظه توانسته است تعداد قابل توجهی از متقاضیان سامانه یکپارچه را بر مبنای نوبت های اعلامی وزارت صمت و بر مبنای فهرست انتظار این متقاضیان فراخوان کند. در نهایت صدور فراخوان ثبت نام سایر متقاضیان فهرست انتظار، منوط به تأمین ارز مورد نیاز، تأمین قطعات منفصله، تداوم تولید در ماه های آتی، تعدیل تعرفه ها و تسهیل در شرایط اجرایی ثبت سفارش و البته همکاری متولیان امر نظیر وزارت صمت و سازمان حمایت در مورد موارد فوق است که در صورت اطمینان از حصول تخصیص تأمین ارز و تأمین قطعات منفصله، مشتریان بر مبنای نوبت مندرج در فهرست انتظار، مورد فراخوان قرار خواهند گرفت.» شرکت این توضیحات را عرضه کرده و تقصیر را گردن وزارت صنعت، معدن و تجارت در ثبت پنج برابر ظرفیت و همینطور مشکلات در تأمین ارز انداخته است؛ این درحالیست که اخیراً رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره نمود به این که هیچگونه مشکلی برای تأمین ارز وجود ندارد، چشم انداز وضعیت ارزی کشور برای پایان سال و سال آینده را بسیار مثبت توصیف کرده است. تخصیص ارز با وزارت صمت نیست همینطور شب گذشته (چهارشنبه شب) وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از نمایشگاه اتو اکسپو، در جمع خبرنگاران، در پاسخ به مشکلات ارزی و تأمین ارز خودروسازان اعلام نمود: تخصیص ارز هم با وزارت صمت نیست و ما تنها ثبت سفارش می نماییم. اما هم اکنون وزارت صمت هیچ محدودیتی در ثبت سفارش ندارد؛ کشور محدودیت در منابع دارد اما هم اکنون به لحاظ ارزی در شرایط خوبی قرار دارد و آرامش خوبی در جامعه به لحاظ تأمین ارز صنایع فراهم است. بر این اساس توضیحات شرکت چندان قابل توجیه برای این تاخیر و عدم ارسال فراخوان برای مشتریان نیست؛ ضمن این که فراموش نکنیم گروه خودروسازی بهمن موتور، جریمه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی به سبب گران فروشی را در کارنامه دارد و ملزم به پرداخت آن است. این شرکت خودروسازی مونتاژکار، دو سالی هست که درگیر یک پرونده تخلف گرانفروشی بوده و در نهایت با پیگیری های سازمان حمایت و رسیدگی شعبه قضایی مربوطه، مورد لطف و بخشودگی قابل توجهی قرار گرفت و در نهایت تعیین تکلیف و محکوم به پرداخت ۵۰۰۰ میلیارد تومان جریمه نقدی شد. این شرکت اما گویا قدرشناس این بخشودگی نبوده و باز هم تخلف خویش را به گردن وزارت صمت و سایر نهادهای دولتی انداخته است و مبحث عدم تخصیص ارز را مطرح می کند. ازاین رو این بلاتکلیف کردن مشتری، آن هم به بهانه های چندان نادرست، نه تنها احتمال یک سوداگری دیگر (امید به افزایش قیمت محصولات در سال آینده) را قوت می بخشد که زمینه ساز یک تخلف و بدتعهدی آشکار دیگر است. 1402/11/12 16:33:29 0.0 / 5 292 تگهای خبر: بانك , تولید , راه , شركت این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط شناسه کالا برای ثبت سفارش های ریلی و دریایی الزامی شد راه اندازی اولین لابراتوار تخصصی طراحی فرآیندهای لایه شکافی انرژی تولید انبوه مارک لباس و جیبیتز یک انتصاب جدید در وزارت راه و شهرسازی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۵