وزیر راه وشهرسازی تاكید كرد؛ اجبار توسعه دریا محور با عنایت به تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری به گزارش زمین دار شو، وزیر راه و شهرسازی خطاب به مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردری اظهار داشت: برای اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه توسعه دریامحور باید با تمام توان تلاش نماییم. به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، امروز (چهارشنبه، ۴ مهر) نشست بررسی اقدامات و عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی با محوریت طرح توسعه دریامحور، با حضور فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی برگزار گردید. وزیر راه و شهرسازی در این جلسه خطاب به مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر لزوم ترسیم یک چشم انداز تصریح کرد و اظهار داشت: شما و همکارانتان با تدبیر و همت چشم اندازی برای رشد ترانزیت و دستیابی به توسعه برای این سازمان تعریف کرده اید که با عنایت به تخصص و تجربه مجموعه مدیریتی سازمان، خیالمان از این بابت راحت است. اما باید برای دستیابی به اهداف دولت در چهار سال، چند نکته را مورد توجه قرار داد. صادق ضمن اشاره به تاکید رئیس جمهوری بر توسعه سواحل مکران، اظهار داشت: ایشان معتقد است؛ برای توسعه باید بنادر جنوبی و سواحل مکران را دریابیم. چونکه تمامی نعمات و موهبت ها در سواحل جنوبی وجود دارند اما ما در مرکز همچون تهران متمرکز شده ایم. وی ضمن اشاره به سیاست های کلی نظام و تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل جنوبی تصریح کرد: اگر قرار باشد در سواحل جنوبی مکران توسعه و تمدنی اتفاق بیفتد باید به دست وزارت راه و شهرسازی صورت گیرد و لا غیر. چونکه مهم ترین سیاستگذاری های طرح توسعه مکران در شورایعالی شهرسازی و معماری انجام شده و اجرای آن بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است. البته حمل و نقل ریلی هم برای جابه جایی انتقال بار از بنادر خیلی مهم است. وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: از بندر سیراف چیزی بافی نمانده و یا بندر کنگ که قدمت چند هزارساله و قطب رفت و آمد با هند بوده است. همینطور بندر لنگه که فقط گمرک آن برای واردات خودرو اهمیت دارد یا بندر چابهار که سازمان بنادر با قدرت درحال توسعه آن است. این ها نقطه های تمدنی کشور هستند که به خاطر بی تفاوتی های گذشته بعضاً از دور خارج شده اند. صادق خاطرنشان کرد: متاسفانه جانمایی بندر چابهار در نقطه کور سبب بسته شدن دست و پای ما شده است و هم شهر و هم بندر صدمه دیده اند. وی اضافه کرد: در نشست های مستمر توسعه دریامحور باید راهکار راه اندازی موتور توسعه دریامحور را بیابیم. البته یکی از موضوعات جلسات ما بررسی جانمایی بنادر جدید خواهد بود؛ باید چشم انداز جانمایی بنادر جدید را داشته باشیم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه «بندر با خودش توسعه، اشتغال و جمعیت پذیری به همراه دارد»، اظهار داشت: متاسفانه ما در گذشته جمعیت را به جایی هدایت کردیم که بنا بر نبود اشتغال به شهر های خوابگاهی تبدیل شدند. پس اگر مقرر است پس از چندین و چند سال این همدلی به وجود آورده شود که منویات مقام معظم رهبری اجرایی شود، باید تمام توان خویش را به کار بگیریم. صادق در ادامه اظهار نمود: در گذشته پدیده ای به نام شهر های کشاورزی ظهور کرد که منجر به حضور اداره شیلات برای مکانیابی شهرها شد در صورتی که شیلات یک بخش کوچکی از اقتصاد دریاست. اما به علت عدم حضور معاونت شهرسازی حتی در یک جلسه سبب شد تا وزارت جهاد کشاورزی با به دست آوردن قدرت، مکانیابی شهرها را مشخص نماید که پس از آن کار به معاون اول کشید. وزیر راه و شهرسازی در قسمت دیگری از سخنانش بر لزوم توجه به معماری بومی تصریح کرد و اظهار داشت: ساختمان اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر یکی از میراث های تاریخی کشور ماست. با عنایت به این که معماری ساختمان ها در هر یک از استانهای ساحلی در شمال و جنوب کشور با هم متفاوت می باشد باید از معماری بومی در ساخت و سازهای بنادر استفاده گردد. صادق ضمن اشاره به مبحث چیدمان نیروی انسانی در ادارات کل بنادر و دریانوردی استان ها اظهار داشت: در ستاد سازمان بنادر و دریانوردی بسیار قوی هستیم اما نیاز است در ادارات کل بنادر و دریانوردی یک بازبینی داشته باشید و از نیروهای بومی بیشتر استفاده کنید. چونکه افراد بومی که سرمایه های اجتماعی ما محسوب می شوند به بنادر محل زندگی خود دل سپردگی دارند و بطور حتم نتایج بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت. وی ضمن اشاره به مسئله جذب نیروی متخصص در سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: با توجه به این که حتی به لحاظ تخصص و آکادمیک مهندسی کشتی و مهندسی پرواز با سایر تخصص های مهندسی وزارت راه و شهرسازی متفاوت است؛ باید در سازمان از نیروهای متخصص برای مشاغل مورد نظر استفاده گردد. اما سازمان بنادر و دریانوردی مطابق قانون باید نسبت به جذب جامعه ایثارگری توجه داشته باشد و از ظرفیت جامعه ایثارگری متخصص با برگزاری دوران آموزشی ضمن خدمت و مشروط استفاده نماید. وزیر راه و شهرسازی بر مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی در برابر مناطق جنگ زده خرمشهر، آبادان و اروند تصریح کرد و اظهار داشت: از هیچ تلاش و اقدامی دریغ نکنید و همانند احیای خلیج گرگان که باعث رضایتمندی مردم آن منطقه شد برای مناطق مذکور هم اقدامات رضایت بخش صورت گیرد. صادق تصریح کرد: از جذب سرمایه و مشارکت سرمایه گذاری خارجی نباید غافل شویم. باید بنادر فعال کشور به کشورهای همسایه و علاقه مند مانند ترکمنستان و ترکیه معرفی شوند. وی در انتها تصریح کرد: ما مصوبه طرح ویژه مکران با مقیاس ۱ به ۵۰ هزار در شورایعالی معماری و شهرسازی و مصوبه شورای عالی آمایش سرزمینی داریم. اما به خاطر کمبود منابع مالی تهیه طرح جامع توسعه سواحل مکران امکانپذیر نبود. بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی چون قطب توسعه دریامحور است بنابراین باید نسبت به اجرای آن اقدام نماید. قابل ذکر است در این جلسه، علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن معرفی مأموریت ها و راهبردهای این سازمان، گزارشی هم از عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در قسمت های مختلف ارائه نمود. 1403/07/06 11:44:11 0.0 / 5 234 تگهای خبر: اشتغال , پرواز , ترانزیت , حمل و نقل این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط صعود تورم ژاپن پوتین و زلنسکی به تمدید قرارداد ترانزیت گاز نه گفتند اتصال ریلی رشت - آستارا از اولویت های لجستیکی کشور است برف و کولاک در راهست نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۱