یک بام و دو هوای فیلترشکن ها

یک بام و دو هوای فیلترشکن ها به گزارش زمین دار شو، فیلترشکن و وی پی ان ها در حالی سد فیلترینگ را قابل نفوذ می کنند که در مقابل، مخاطرات مسائل امنیتی فراگیر شدن این اپلیکیشن ها، مشکل ساز بوده و کاربران جهت استفاده از سایت های فیلترشده، بدون آگاهی کافی، در واقع به دانلود و نصب اپلیکیشن ها اقدام می کنند؛ مسأله ای که به تازگی مسؤولان به آن اشاره و دستوراتی را برای رسیدگی جدی به آن صادر کرده اند.



به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، استفاده از فیلترشکن و لطمه های ناشی آن همچون مطالبی است که چند سالی است مورد توجه قرار گرفته است. بااینکه استفاده از فیلترشکن در گذشته نیز رواج داشته اما بعد از اعمال محدودیت برای برخی پلت فرم های خارجی طی دو سال گذشته، این لطمه ها بالاتر از پیش احساس شد.

فیلترشکن چیست؟


تعاریف مختلفی برای فیلترشکن در نظر گرفته شده اما بصورت کلی می توان گفت فیلترشکن ها مجموعه ای از روش ها و نرم افزارهای مختلف هستند که برای عبور از فیلتر از آن استفاده می شود البته برخی از فیلترشکن ها کاربرد امنیتی دارند، یعنی با عوض کردن آی پی آدرس فرد موردنظر، جلوی هک شدن را می گیرند اما از طرفی برخی از نرم افزارهایی که در قالب فیلترشکن عرضه می شوند، بدافزارهایی هستند که توسط مجرمان سایبری و جهت سوءاستفاده از کاربران ارائه شده اند.

کارشناسان در این زمینه می گویند بدافزار بودن خاصیت وی پی ان نیست و این مساله در مورد همه اپلیکیشن ها صدق می کند و حتی یک اپلیکیشن ماشین حساب هم ممکنست بدافزار باشد؛ اما محدود شدن تعدادی از پلتفرم ها سبب شده مردم شده به وی پی ان ها و اپلیکیشن های ناشناس روی بیاورند، این در حالیست که ممکن بوده دسترسی های غیرمتعارفی مثل مکان و فهرست مخاطبان را بگیرند و از این اطلاعات سوء بهره گیرند.

اما طی دو سال قبل بارها و بالاتر از گذشته هشدار داده شده که استفاده از وی پی ان، لطمه پذیری دستگاه های کاربران به همراه دارد چون راه رخنه هکرها به دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی آسان می شود؛ بدین سبب پیشنهاد می شود مردم تا جای ممکن از آنها استفاده نکنند. علاوه بر آلودگی دستگاه های الکترونیکی، افزایش حملات سایبری در سالهای قبل همچون مسائل و نگرانی هایی است که بواسطه استفاده از فیلترشکن به وجود آمده است. مسئله ای که سبب شده عزم جدی برای مقابله با فیلترشکن ها و لطمه های آن شکل بگیرد.

حدود دو سوم از مشترکان همراه از فیلترشکن استفاده می نمایند که خیلی از آنها از مجاری غیررسمی در اختیار قرار گرفته و موجب می شود گوشی یا سیستم ها به عنوان بستری برای حمله به زیرساخت های کشور مورد استفاده قرار بگیرد که لطمه جدی به امنیت سایبری است.

دستور رییس جمهور برای رسیدگی به فروش فیلترشکن


بررسی ها حاکی از آنست که نگرانی از استفاده فیلترشکن ها به دو بخش تقسیم می شود؛ بخش اول فیلترشکن های رایگانی هستند که در فضای مجازی وجود دارند و کاربران بوسیله آن وارد صفحات فیلتر شده می شوند و بخش دیگر فیلترشکن های پولی و هزینه ای که به مردم تحمیل می شوند، هستند.

در همین راستا پیگیری جدی فیلترشکن ها با شروع به کار دولت چهاردهم بار دیگر مورد اهتمام و بررسی قرار گرفت. بطور مثال سید ستار هاشمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - قبل از دریافت رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این مساله تاکید کرد که استفاده از فیلترشکن در فضای مجازی لطمه هایی را همچون افزایش هزینه به سبد هزینه خانوار به دنبال داشته است. همین طور خیلی از حملات سایبری بوسیله فیلترشکن هایی است که بصورت بدون مجوز روی گوشیها نصب می شود.

در همین رابطه رسیدگی به فروش فیلترشکن در نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت چهاردهم به ریاست مسعود پزشکیان عنوان شد. رییس جمهور در این نشست با اشاره به موضوع فروش فیلترشکن توسط عده ای سودجو، با اعلان اینکه برخی با فیلترشکن فروشی پول های میلیاردی کسب می کنند که این برای کشورمان خوب نیست، فرمان داد تا این مسئله حتما به صورت دقیق و جدی مورد رسیدگی قرار گرفته و تصمیم مقتضی در این مورد و بطور کلی زمینه های رواج چنین کسب و کاری اتخاذ شود.

موضوعی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بتازگی در این زمینه اعلام نمود به روایت آمار در گزارش هایی که انتشار یافته بطور متوسط حدود دو سوم از مشترکان همراه از فیلترشکن ها استفاده می نمایند که خیلی از آنها از مجاری غیررسمی در اختیار قرار می گیرد و موجب می شود این گوشیها یا سیستم ها به عنوان بستری برای حمله به زیرساخت های کشور مورد استفاده قرار گیرد که لطمه جدی به امنیت سایبری است.



او همین طور تاکید کرد استفاده از فیلترشکن ها هزینه مالی به سبد خانوارها اضافه کند و گردش مالی غیرشفافی دارد. بررسی ها نشان میدهد قسمتی از این اقتصاد غیرشفاف از جیب دولت خارج شده است و بجای این که برای گسترش زیرساخت استفاده گردد وارد بازار غیرشفاف می شود. از باب فرهنگی، فرزندان ما در معرض انواع و اقسام محتواها قرار گرفته اند که نگرانی هایی را به وجود می آورد. در محتوایی که پیش از ۱۴۰۱ و فضای محدودسازی وجود داشت چنین چیزی را شاهد نبودیم.

هاشمی درباره ی وابستگی های نسبی فروشندگان فیلترشکن ها اشاره کرد: کارهای امنیتی و اطلاعاتی در این خصوص انجام شده است اما به دلیلهای گوناگون شاید خیلی راهگشا نباشد. در کوتاه مدت ممکنست کمک کننده باشد اما در طولانی مدت راهگشا نیست. اگر بر گردش مالی فروش فیلترشکن که در داخل کشور اتفاق می افتد تمرکز کنید، این مبالغ به سمت رمزارزی می رود و عملاً امکان پایش وجود ندارد.

پیش از مطرح شدن برخورد با فروش فیلترشکن و فیلترشکنان در دولت چهاردهم، در سالهای اخیر نیز اقداماتی دراین زمینه انجام شده بود. به عبارتی در دولت سیزدهم از طرف مسئولان گفته شده بود فروش فیلترشکن و کسب درآمد از آن مجاز نیست اما جرم انگاری هم نشده و تلاش هایی دارد صورت می گیرد که این مسئله علاوه بر بدون مجوز بودن، جرم انگاری هم بشود و طبیعتا نهادهای مربوطه باید آنرا دنبال کنند؛ با گذشت مدت کمی اعلام گردید که قوه قضائیه موظف شده با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتی و سایر دستگاه های ذیربط، با فروشندگان فیلترشکن ها و وی پی ان بدون مجوز برخورد قانونی و متخلفین را مجازات کند.

طبق این تصمیم قرار شد تولیدکنندگان، فروشندگان و توزیع کنندگان وی پی ان ها و فیلتر شکن های بدون مجوز از این پس مشمول مجازات ماده ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی گردیده و در مورد اشخاص حقوقی علاوه بر مجازات مندرج در ماده ۷۵۳، نسبت به شرکت تجاری یا موسسه متخلف، لغو امتیاز و تعطیلی نیز رقم خواهد خورد.

برخورد با فروشندگان فیلترشکن موثر است؟


به گفته کارشناسان گاهی اوقات فروشندگان فیلترشکن مشخص نیستند و کار فروش در فضای مجازی، برروی ایمیل و پیامرسان ها، با رد و بدل شدن دو کد، رخ می دهد و شاید خیلی از افرادی که این خط را ارائه می کنند، به آسانی قابل شناسایی نباشند؛ مانند خیلی از سر خط های شماره های تلفن که خدمات تبلیغی و ترویجی روی آن داده می شود و ممکنست به کارهایی مانند کلاهبرداری هم منتهی شود بدین سبب بنظر می رسد دستگیری و مجازاتی که برای فروشندگان فیلترشکن درنظر گرفته شده اصولا نمی تواند مانعی باشد برای فردی که به هر طریقی به حضور در این فضا نیاز داشته باشد.



1403/07/22
09:02:27
0.0 / 5
48
تگهای خبر: تولید , خدمات , دانلود , دستگاه
این پست زمین دار شو را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک