زوایای پیدا و پنهان سند تبلیغات تجاری در فضای مجازی

زوایای پیدا و پنهان سند تبلیغات تجاری در فضای مجازی زمین دار شو: یک کارشناس معتقد می باشد نگاهی که حالا درباره ی پیش نویس سند تبلیغات تجاری در فضای مجازی مورد توجه است، می تواند این باشد که منبع درآمدها، میزان و نحوه آنها ساماندهی و در نهایت به تصویب قوانین مالیاتی منجر شود برای اینکه باتوجه به جدی شدن بحث مالیات، چند سالی است که توجه به این مساله بیشتر شده است.



به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، بخش بزرگی از فضای مجازی اینروزها به فضایی تجاری تبدیل گشته و زمینه را برای انجام تبلیغات در رسانه های اجتماعی به عنوان یکی از با اهمیت ترین عوامل جهت اقناع مخاطب مورد توجه قرار می دهد. اما این فقط قسمتی از ماجراست، بخش دیگر و مهم قضیه، برعهده نهادهای نظارتی است که به سبب وسعت فضای مجازی کار دشواری است و در صورتیکه این نظارت درست انجام نشود، تبعات فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی بسیاری را به بار خواهد آورد.

به اعتقاد کارشناسان تا آن زمان که رسانه های اجتماعی به رسمیت شناخته نشوند، نظام حکمرانی سایبری نمی تواند ضابطه ای را هم برای آن تعریف کند، بدین سبب لزوم نظارت بر تبلیغات در فضای مجازی و رسانه ها بالاتر از پیش احساس می شود.

در همین رابطه هفته گذشته پیش نویس سند تبلیغات تجاری در فضای مجازی از مجموعه اسناد اقدامات کلان «سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی» با هدف ساماندهی و نظارت بر تبلیغات تجاری در فضای مجازی، جهت بررسی و تصویب به مرکز ملی فضای مجازی ارائه شد.

این سند که متولی تدوین آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بدنبال ساماندهی و نظام مندسازی تبلیغات تجاری در فضای مجازی در امتداد ارتقای اعتماد و اطمینان، رعایت ارزش های اسلامی و ایرانی و مهم تر از همه، حفظ حقوق مصرف کنندگان و مردم است. تنظیم گری تبلیغات در فضای مجازی، منجر به سالم سازی و شفاف سازی اقدامات شده و این اقدام، انگیزه کسب وکارها به فعالیت در پیامرسان ها و سکوهای داخلی را باتوجه به وجود آمدن فضایی امن و قانونمند، تقویت خواهدنمود.

براساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان صدا و سیما، وزارت صمت، سازمان ثبت و املاک کشور، وزارت اقتصاد و امور دارایی، صنوف مرتبط، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادستان کل کشور و... نسبت به تهیه پیش نویس سند تبلیغات تجاری در فضای مجازی اقدام خواهدنمود.



کیوان نقره کار - کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات - در گفت و گو با ایسنا، درباره ی این پیش نویس اظهار داشت: چند سالی است که باتوجه به جدی شدن بحث مالیات به ویژه رویکرد های فناورانه در عرصه مالیات، توجه به سوی این مساله بیشتر شده است. قسمتی از این مساله به این صورت است که تبلیغات در فضای مجازی و افرادی که در سایت ها و رسانه های اجتماعی فعالیت می نمایند، میزان درآمدشان مشخص باشد و مالیاتشان بر طبق آن مشخص شود.

وی اضافه کرد: فکر می کنم نگاهی که در حال حاضر در مرکز ملی فضای مجازی مورد توجه است، این باشد که منبع درآمدها، میزان و نحوه آنها ساماندهی و در نهایت به تصویب قوانین مالیاتی منجر شود. نکته دیگر بحث محتوایی ماجراست؛ به هر حال وقتی در رسانه های رسمی مانند صداوسیما و روزنامه ها تبلیغات به انجام می رسد، چارچوب ها از نظر محتوایی مشخص است اما در فضای مجازی به این صورت نیست.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه نکته سوم برای ساماندهی بحث تبلیغات در فضای مجازی مجموعه ها یا متولی حوزه تبلیغات هستند، تشریح کرد: همانگونه که می دانید در فضای مجازی هر کسی از یک صفحه شخصی تا شرکت هایی که در فضای مجازی می تواند کار تبلیغاتی انجام دهد. ممکنست افرادی که در عرصه حقیقی کار و چگونگی فعالیت آنها، خیلی شناخته شده و مشخص نباشند و این از دیگر نکاتی است که بنظر می رسد در این پیش نویس و از طرف عزیزانی که در مرکز ملی فضای مجازی می باشند، مورد توجه قرار گرفته است.

نقره کار در آخر با اعلان اینکه بنظر می رسد این چند عامل سبب شده است که این پیش نویس مطرح شود، اشاره کرد: به اعتقاد شخصی کماکان مورد اول یعنی مالیات و نظارت بر درآمدزایی رویکرد اصلی تصمیم گیری هاست. علاوه بر موارد گفته، حفظ حقوق کاربران می تواند نخستین موضوعی باشد که به این جلسات اهمیت می دهد و از حق هم نمی توان گذشت، برای اینکه آنقدر تبلیغات در سایت ها نمایش داده می شود که واقعا برای مصرف کننده فضای مجازی و کاربر اذیت کننده است و اگر تکلیف این موارد واقعا مشخص شود، می توان گفت بخشی حقوق کاربران مورد توجه قرار گرفته است.




1403/07/30
09:04:22
0.0 / 5
15
تگهای خبر: راه , سایت , شركت , فناوری
این پست زمین دار شو را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک