مهر گزارش می دهد؛ راه آهن جاسك-جیرفت اشتباه تازه وزارت راه، ۳۵پروژه ریلی معطل بودجه زمین دار شو: وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر استانی بهمن ماه دولت به كرمان، اعلام نمود مقرر است راه آهن جاسك به جیرفت احداث شود؛ این در شرایطی است كه راه آهن استراتژیك چابهار-زاهدان همچنان بلاتكلیف است. به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر بهمن ماه سال قبل خود همراه با رئیس جمهور به استان كرمان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: علی رغم اینكه در خلیج فارس بخش عمده بار از ۲ بندر شهید رجایی و امام خمینی (ره) جابه جا می گردد اما با عنایت به وجود دریای عمان تصمیمی اتخاذ شد كه یك بندر بزرگ هم در این منطقه داشته باشیم. آخوندی در ادامه اظهار داشت: رئیس جمهور در نظر دارد برای فعال كردن بندر جاسك یك خط ریلی به سمت مركز، شمال و شرق داشته باشیم و این خط ریلی باید از جاسك شروع شود و به سمت جیرفت برسد كه هم اكنون سرمایه گذاری و مطالعات آن در دست اقدام است. وی با اشاره به اینكه احداث این محور ریلی باعث اتصال دریای عمان به خطوط راه آهن می گردد اضافه كرد: هم اكنون طراحی مسیر ریلی جیرفت تا جاسك شروع شده است و امیدوارم بتوانیم در اواخر سال جاری نخستین قطعات این محور را برای مناقصه اعلام عمومی نماییم تا كار به سرعت شروع شود. باآنكه ممكن است اجرای این پروژه چندین سال به طول بیانجامد اما یكی از كارهای بسیار مهم برای كشور به حساب می آید. خادمی: احداث همه پروژه های ریلی موجود ۸۰ هزار میلیارد تومان می خواهد! به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، این منطق غلط تصمیم گیری سبب شده است، طبق لایحهٔ پیشنهادی قانون بودجه ۹۷، بیش از ۳۵ پروژه ریلی دارای ردیف بودجه ای مشخص باشند كه به علت محدودیت منابع مالی عمر اجرای بعضی از آن ها به بیش از ۱۵ سال می رسد. در همین رابطه خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، با اشاره به اینكه ۳ هزار و ۵۰۰ كیلومتر خط ریلی جدید در كشور در قالب ۲۲ طرح توسط این شركت در حال ساخت است، اظهار داشت: ساخت این میزان خط به حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد. این درحالی است كه در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷، اعتبار عمرانی (تملك دارایی های سرمایه ای) شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور كه وظیفه تأمین زیرساخت های حمل و نقل ریلی و جاده ای را دارد، برای همه پروژه ها، فقط ۲ هزار و ۳۷۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان پیش بینی شده است. پروژه ریلی جاسك ـ جیرفت موازی كاری با پروژه چابهار ـ زاهدان سیدمیثم لاجوردی، كارشناس ارشد صنعت حمل و نقل ریلی در گفت وگو با خبرنگار مهر با تاكید بر اینكه احداث مسیرهای ریلی جدید نه تنها كمكی به توسعه ترانزیت ریلی بار نمی كند، بلكه هزینه هایی اضافه بر دوش بودجه عمرانی خواهد گذاشت، اظهار نمود: مشكل اصلی كاهش سفارش ترانزیت بار از مسیر ریلی ایران، كمبود زیرساخت ها نیست بلكه ضعف در ارتقای بهره وری خطوط موجود است. وی درباره احداث راه آهن جاسك ـ جیرفت اظهار داشت: تصویب این پروژه جدید درحالی رخ می دهد كه هم اكنون خط موازی آن (محور ریلی چابهار ـ زاهدان) با هدف مشترك اتصال شبكه ریلی به دریای عمان در دست ساخت قرار دارد بر این اساس این سؤال پیش می آید كه با در نظر گرفتن كمبود منابع مالی، تصویب چنین پروژه هایی از چه توجیهی برخوردار است؟ مدیرگروه حمل و نقل مركز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: باآنكه توسعه شبكه ریلی امری مهم در رشد اقتصادی كشور است اما نباید فراموش كرد تصویب پروژه های جدید و موازی، بدون در نظر گرفتن اولویت ها، آن هم در مقطعی كه تعداد زیادی پروژه ریلی دردست ساخت است و كمبود منابع دولتی، سبب كندی در تكمیل آن ها شده است، تصمیمی غیركارشناسی است كه سبب اتلاف منابع كشور خواهد شد. وی پیشنهاد كرد: باید از این پس برای تصویب هر پروژه زیرساختی محل تأمین اعتبار آن بیان شود تا ضمن تعیین تكلیف پروژه های در دست ساخت ریلی، زمان اجرای پروژه های راهبردی همانند محور چابهار ـ سرخس به علت كمبود منابع به تأخیر نیفتد؛ همچنان كه ضروری می باشد وزارت راه و شهرسازی جهت رفع موانع مالی پیش رو، نسبت به استفاده از ظرفیت منابع بخش غیردولتی برای توسعه شبكه ریلی اقدام نماید. راه آهن چابهار ـ زاهدان؛ ۳۰ درصد پیشرفت طی ۷ سال لازم به ذكر است ساخت محور ریلی چابهار ـ زاهدان به طول ۵۸۰ كیلومتر از سال ۸۹ شروع شده و تا كنون با وجود گذشت ۷ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیكی داشته است؛ مهم ترین دلیل سرعت كند اجرای این پروژه علی رغم تاكید مسئولان، كمبود منابع مالی عنوان شده است. 1397/01/21 16:54:22 5.0 / 5 4520 تگهای خبر: احداث , ترانزیت , حمل و نقل , راه این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط صعود تورم ژاپن پوتین و زلنسکی به تمدید قرارداد ترانزیت گاز نه گفتند مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی انتخاب شد مزایای رزرو لندیگرافت از بندر آفتاب نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۳