چرا حال كسب وكار چرم خوب نیست؟ زمین دار شو: در حالیكه كشورهایی همچون ایتالیا و فرانسه بیشترین درآمد را در بخش طراحی مصنوعات چرمی نصیب خود می كنند، در ایران مصنوعات چرمی عموما به علت نبود برندهای معتبر، تنوع كم و طراحی نه چندان دلچسب با قیمت و كیفیت پایین تری نسبت به دیگر كشورها عرضه می گردد. به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، بر مبنای آمارهای سازمان تجارت جهانی، صادرات مصنوعات چرمی در دنیا همه ساله حدود ۱۵ درصد افزایش را نشان می دهد؛ به صورتی كه از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ ارزش صادرات مصنوعات چرمی از ۷۸ هزار میلیارد دلار به ۱۸۲ هزارمیلیارد دلار رسیده است. مقایسه روند ارزش صادرات مصنوعات چرمی كشورهای برتر دنیا با ایران نشان داده است كه مهم ترین دلایلی كه سبب شده مصنوعات چرمی در ایران با قیمت و كیفیت پایین تری به نسبت دیگر كشورها عرضه گردد، فقدان برندهای معتبر، ضعف در شبكه توزیع، تنوع كم محصولات و طراحی ضعیف است. در این میان صندوق كارآفرینی امید با پشتیبانی از صنعت چرم، كیف و كفش استان همدان طی چهار سال قبل تحولی در این صنعت مهم و پرسابقه استان بوجود آورده است. ورود صندوق كارآفرینی امید به كسب و كارهای چرم و كیف و كفش همدان از دو جنبه و جهت بوده است؛ اول مطالعات صندوق وبازدیدهای منظم از صنعت چرم استان و دوم نتیجه مطالعات طرح تكاپو. حمایت صندوق كارآفرینی امید از مزیت های رقابتی مناطق مختلف به توسعه كسب و كارهای پایدار در این مناطق منجر می گردد. طرح توسعه كسب و كار و اشتغال پایدار (تكاپو)، مهم ترین طرح اشتغال دولت و مصوب شورای عالی اشتغال است. طرح تكاپو از سیاست های معاونت توسعه كارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی است كه زیر نظر سازمان (UNIDO) اجرا می گردد و با بهره گیری از ظرفیت های بومی هر منطقه و با استفاده از تجارب بین المللی در قالب یك برنامه منسجم به اجرا درآمده است. این طرح، بر پایه مزیت های منطقه ای استان ها تولید شغل می كند و در جهت آن، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی مامور فراهم كردن شرایط تولید ۵۴۰ هزار شغل پایدار در بخش های مختلف شده است. طرح تكاپوبر مبنای شناسایی مزیتهای منطقه ای استانها و با بهره گیری از ظرفیت های بومی هر منطقه اشتغالزایی می كند.طرح "تكاپو" در سال ۱۳۹۴ در شش استان كشور به صورت آزمایشی به اجرا درآمد و در پنج ماهه سال ۱۳۹۵ هم در ۲۰ استان كشور اجرایی شد. برای اجرای طرح تكاپو در هر استان یك كارگزار از بخش خصوصی تعیین می گردد كه كارگزار باید با شناسایی ظرفیت های بخش خصوصی منطقه خود اقداماتی انجام بدهد تا ضمن تولید زمینه های اشتغالزا، نرخ بیكاری هر استان از وضعیت فعلی خارج شود. بر اساس آمارهای رسمی موجود در استان همدان، هم اكنون۴۴۰ واحد تولیدی رسمی و۱۳۰ واحد غیررسمی تولیدی در زمینه مصنوعات چرمی فعالیت می نمایند كه بیشتر از ۹۵ درصد این واحدها خرد و كوچك هستند. همینطور بیشتر از ۱۰۰ واحد عمده فروش كفش و مصنوعات چرمی در همدان موجود است كه ۴۰ واحد فقط به توزیع مصنوعات چرمی اشتغال دارند. صندوق كارآفرینی امید بر مبنای تفاهم نامه ای كه با وزارت كار منعقد كرده پشتیبانی از رسته های مورد مطالعه در طرح تكاپو را هدفگذاری كرده است. بر طبق این تفاهم نامه، معاونت توسعه كارآفرینی و اشتغال وزارت كار بر اساس مدلهای مرسوم بین المللی، مطالعه رسته های مزیت دار در استانهای مختلف را انجام می دهد و به منظور پشتیبانی از كسب و كارهای دارای مزیت در چارچوب مقررات به صندوق معرفی می كند. مطالعه رسته های مزیت دار در استانهای كشور از چندین سال قبل شروع شده و هم اكنون هم ادامه دارد و صندوق كارآفرینی امید تلاش می كند نتایج مطالعات را در قالب های حمایتی خود استخراج و از كسب و كارهای خرد و كوچك این رسته ها حمایت كند. در این تفاهم نامه سازمان یونیدو هم متعهد شده پروژه های بخش خصوصی كه شرایط تامین مالی توسط صندوق را داشته باشند به صندوق معرفی نماید و در طراحی و پیاده سازی مدلهای نوین تامین مالی بنگاههای خرد و كوچك و متوسط با صندوق همكاری كند. اصغرنوراله زاده ـ مدیرعامل صندوق كارآفرینی امید ـ در گفت وگو با ایسنا، آمادگی این صندوق را برای حمایت مالی از تاسیس و تولید مركز آموزش كفش در همدان بعنوان پایلوت آموزش در غرب كشور اعلام نمود و اظهار داشت: این صنعت برای پشتیبانی از كسب و كارها زمینه های مختلف تولید و بازار را در كشور شناسایی و حمایت می كند. به گفته وی، استان همدان رتبه ششم تولید كیف و كفش و چرم را در كشور به خود مختص كرده است و با قدمت ۹۰ ساله خود سرآمد این صنعت بزرگ در كشور به حساب می آید. تصویب كلیات طرح راه اندازی نخستین صندوق تخصصی چرم نوراله زاده درعین حال از تصویب كلیات طرح راه اندازی صندوق تخصصی چرم در كمیسیون اجتماعی دولت اطلاع داده و می گوید: این طرح بزودی به تصویب هیات دولت می رسد و بر مبنای آن، فعالان عرصه چرم، سهامداران این صندوق خواهند شد و در مواقع نیاز تسهیلات دریافت خواهند كرد. او راه اندازی یك مركز طراحی چرم و یك دانشكده تخصصی كیف و كفش چرم در استان همدان را با عنایت به پتانسیل و مزیت نسبی موجود ضروری و باعث رونق بیشتر این صنعت دانست. به گفته نوراله زاده، سالانه حدود ۲۷۰ میلیون جفت كفش نیاز داخلی كشور است كه ۸۰ درصد آن در داخل تولید می گردد و باید كوشش كرد تا همه نیاز كشور در داخل تولید شود. او به منظور تشویق فعالان عرصه طراحی كیف و كفش چرم می گوید: در صورتیكه متقاضی برای اعزام به كشورهای صاحب برند وجود داشته باشد، صندوق ضمن تامین بخشی از هزینه های مربوط به اعزام این افراد، جهت راه اندازی مركز طراحی هم تسهیلات پرداخت می كند. نوراله زاده همكاری با نهادهای تخصصی در شناسایی خوشه ها و برندها برای پشتیبانی از كسب و كارهای جدید، برپایی نمایشگاه های تخصصی، مطالعه، توانمندسازی و بازاریابی را همچون برنامه های صندوق كارآفرینی امید در این راستا عنوان می كند. نیاز داخلی كشور، سالانه حدود ۲۷۰ میلیون جفت كفش است كه ۸۰ درصد آن در داخل تولید می گردد.حمایت از صنعت چرم همدان، نتیجه تفاهم نامه صندوق كارآفرینی امید با وزارت كار و سازمان یونیدو است. اقدامات حمایتی از سال ۱۳۹۳ شروع شده و تابحال در شهرستانهای بهار و همدان ۶۷ واحد تولیدی كیف و كفش و چرم با اشتغالزایی بیشتر از ۴۰۰ نفر مورد حمایت مالی صندوق قرار گرفته اند.صندوق كارآفرینی امید، از تولیدكنندگان وعرضه كنندگان این محصولات حمایت كرده و مایل است در زنجیره این صنعت مهم، بخش طراحی به صورت ویژه ای مورد توجه فعالان این صنعت قرار گیرد چونكه طراحی ظریف ارزش افزوده غیرقابل باور برای صنعت چرم تولید خواهد نمود. به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، در شرایط حاضر بنگاه های چینی توجه خاصی به تولید محصولات جدید و متنوع با قیمت پایین دارند. در سال های اخیر تركیه هم توانسته خویش را بعنوان یك تولیدكننده مصنوعات چرمی با قیمت پایین معرفی نماید. به موازات این تحولات، هندوستان هم توانسته است با مدرنیزه كردن بخش مصنوعات چرمی جایگاه مناسبی در میان تولید و صادركنندگان این محصولات چه در بخش مصنوعات صنعتی و چه در بخش مصنوعات دست ساز و سنتی پیدا كند و به یكی از عرضه كنندگان مهم این مصنوعات در دنیا تبدیل گردد. با این توصیف، به نظر می آید با عنایت به كیفیت بالای چرم ایرانی و تمایل خیلی از كشورها برای خرید مصنوعات چرمی ایران، نیازمند تقویت برندسازی در حوزه كیف و كفش چرم، پیروی از مدلهای روز، جلوگیری از واردات بی رویه كیف و كفش چرم و پشتیبانی از واحدهای تولیدی و شاغلان این كسب و كار هستیم. برابر آمارها سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار كفش قاچاق وارد كشور می گردد كه این كالاها از كشورهای مختلفی اعم از چین گرفته تا ایتالیا به بازار ایران راه پیدا می كنند. به قول رئیس اتحادیه كفاشان دست دوز، درحال حاضر زمینه تولید ۴۰۰ میلیون جفت كفش در كشور وجود دارد و با عنایت به مصرف ۲۵۰ میلیونی ایران نیازی به واردات كشور از خارج نداریم.در سال ۱۳۹۶ نسبت به ۱۳۹۵ شاهد رشد ۱۱۰ درصدی واردات رسمی و رشد منفی ۷.۸ درصدی انواع كفش به كشور بودیم. 1397/08/06 14:29:03 5.0 / 5 4861 تگهای خبر: اشتغال , تسهیلات , راه , صادرات این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط قیمت تخم مرغ تا پایان ماه رمضان تغییر نمی کند آماده شنیدن مشکلات بخش خصوصی هستیم درمان قطعی خروپف ۱۰ اولویت پیش روی اعضاء جدید سازمان نظام مهندسی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۴