گزارش زمین دار شو؛ وعده جدید رسیدن قطار به سنندج به گزارش زمین دار شو بیشتر از دو دهه است كه مسؤلان استانی و كشوری وعده می دهند كه در آینده ای نزدیك كردستان به شبكه ریلی كشور متصل می شود، ولی گویا هنوز آینده نزدیك مدنظر آنها نرسیده است. خبرگزاری مهر – گروه استان ها: داستان اتصال كردستان به خط ریلی كشور بیشتر از دو دهه است بعنوان یك پروژه و طرح دارای اولویت در دستور كار قرار گرفته است و هر بار وعده ای تازه در مورد تعیین تكلیف این پروژه مطرح می شود. نگاهی به وعده های مختلف مسؤلان استانی و كشوری نشان داده است كه حدود ۱۵ سال است، هر بار آخر سالجاری یا ابتدای سال آینده بعنوان زمان نهایی در مورد افتتاح و بهره برداری از این پروژه مطرح می شود ولی همه سال های وعده ها داده شده به سر رسید و مسؤلان از مدیریت كنار گذاشته شدند ولی پروژه راه آهن سنندج همچنان بلاتكلیف است. از زمانی كه وزارت راه و شهرسازی كشور هنوز راه و ترابری نام داشت و چهره های همچون بهبهانی و نیكزاد وزیرش بودند تا زمانی كه آخوندی وزیر وزارت خانه تغییر نام داده شده، بود همه وعده آخر سال را برای افتتاح پروژه راه آهن سنندج مطرح می كردند ولی گویا این آخر سال هنوز برای كردستان به آخر نرسیده است. استانداران گوناگونی هم در این مدت زمان در كردستان فعالیت نموده و از نجار و شهبازی گرفته تا به زاهدی و مرادنیا رسیده، هم هر چند مدت یك مرتبه و ضمن بازدید از پروژه و یا اینكه برگزاری جلسه ای و نشستی وعده می دادند كه در آینده ای نزدیك و یا اینكه تا آخر سال كردستان هم به خط ریلی كشور متصل می شود، ولی آنها از كردستان رفتند و همچنان این استان به خط ریلی كشور متصل نشده است. وعده های كه هنوز به سرانجام نرسیده است با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید بحث اتصال خط ریلی به كردستان بعنوان یكی از اولویت های اصلی عنوان شد و از سال ۹۲ تابحال هر سال آخر سال بعد بعنوان اتمام این پروژه مطرح می شود، كه متأسفانه هنوز آخر سال مدنظر تدبیری ها فرا نرسیده است. خط راه آهن تهران – همدان – سنندج بعنوان یك پروژه عنوان شد و بر مبنای برنامه ریزی های صورت گرفته در دهه ۸۰ قرار بود كه این پروژه مهم و حیاتی در چندین قطعه و به صورت همزمان كار اجرایی آن آغاز شود. تنها با گذشت یك دهه و با پیگیری های مناسب صورت گرفته از جانب مسؤلان همدانی، چندین سال است كه مسیر طولانی تر آن یعنی تهران – همدان، به بهره برداری رسید و الان مردم از آن بهره مند شده اند ولی مسیر كوتاه تر آن یعنی همدان – سنندج در بین وعده های بی سرانجام مسؤلان استانی همچنان نیمه تمام باقی مانده است. اما وعده جدید برای اتصال كردستان به خط ریلی كشور و شنیدن سوت قطار در سنندج را بهمن مرادنیا شامگاه یكشنبه و در جریان برگزاری مراسم شروع به كار راه اندازی ایستگاه راه آهن سنندج اعلام نمود. ریل گذاری راه آهن سنندج - همدان تا آخر سال جاری آغاز می شود استاندار كردستان در این مراسم اظهار داشت: طبق برنامه ریزی و وعده ای كه به مردم كردستان داده ایم، عملیات ریل گذاری راه آهن سنندج - همدان تا آخر سال جاری شروع می شود. وی خواسته مردم كردستان در بحث توسعه حمل و نقل راه اندازی راه آهن بوده و در این دولت با تخصیص اعتبارات لازم وعده های داده شده در حال تحقق است. وی اضافه كرد: وعده دولت برای این پروژه شروع ریل گذاری پیش از آخر سال است كه طبق برنامه زمانبندی شده بزودی از دو محور سنندج به همدان و همدان به سنندج به صورت همزمان عملیات آن شروع می شود و تلاش می شود تا آخر سال ۹۹ این پروژه به پایان برسد. استاندار كردستان افزود: پیمانكاران باید بر مبنای تعهد خود برای مردم كردستان كم نگذارند و با عنایت به اهمیت این مورد عملیات اجرایی پروژه را تسریع بخشند. مرادنیا خاطرنشان كرد: با اتمام این مسیر زمینه اتصال به مرز باشماق مریوان و عراق هم فراهم می شود كه اگر این برنامه محقق شود توسعه كردستان را به دنبال خواهد داشت. وی بیان نمود: این پروژه ها رؤیا نیستند و با اراده همدلی مسؤلان و انجام تعهدات می توان آنها را عملی كرد. بهمن مرادنیا هم آخر سال ۹۹ را برای بهره برداری از پروژه ای اعلام می كند كه طی نزدیك به دو دهه اخیر هر بار یك آخر سال برای افتتاح آن اعلام شده است و معلوم نیست كه می شود به این وعده جدید امیدوار بود یا خیر. راه آهن سنندج - همدان جزو اولویت های كشور است خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی هم از دیگر مسؤلان وعده دهنده در مورد تعیین تكلیف راه آهن سنندج بود كه البته وی هم ضمن درخواست از استاندار كردستان برای پیگیری آن، اعلام نمود تا آخر سال ۹۹ این پروژه به بهره برداری می رسد. وی بیان نمود: پروژه راه آهن همدان - سنندج هم با عنایت به اولویت بندی كه در سطح كلان انجام شده در دو سال قبل با عنایت به پیشرفت فیزیكی بالایی كه داشت در دستور كار قرار گرفت و تلاش می شود تا سال آینده به شبكه ریلی كشور متصل شود. مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور اظهار داشت: پس از اتصال همدان و كرمانشاه به شبكه ریلی كشور استان كردستان هم در اولویت بهره برداری شبكه ریلی قرار گرفته و ۸۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت كه طی سال جاری و سال آینده تزریق می شود تا این پروژه به پایان برسد. خادمی تصریح كرد: وجود شبكه ریلی زمینه ساز توسعه هر منطقه ای است و امیدواریم سال آینده به سنندج برسد و وقتی می خواهیم ایستگاه را بسازیم یعنی در آینده نزدیك ریل به مقصد می رسد. وی اضافه كرد: درخواست داریم مسؤلان استانی بخصوص استاندار كردستان برای اتمام این پروژه به صورت جدی تر وارد عمل شوند و برنامه اجرایی دو هفته ای داشته باشند برای این پروژه تا بتوانیم بموقع آنرا به اتمام برسانیم. مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور خاطرنشان كرد: عملیات اجرایی این پروژه نباید حتی یك روز هم توقف داشته باشد و با عنایت به تعهدی كه به مردم كردستان داده ایم باید آنرا تا آخر سال ۹۹ به اتمام برسانیم. مرگ ۲۸۰ كردستانی در تصادفات رانندگی دولت ها می آیند و می روند، مسؤلان هم به دنبال آن تغییر می كنند، ولی آنچه طی دو دهه اخیر ثابت و پایدار مانده وعده های عملیاتی نشده ای است كه به صورت مستقیم روی زندگی و آینده مردم استان كردستان تاثیر دارد. در تازه ترین آمار اعلام شده از جانب پزشكی قانونی كردستان ۲۸۰ نفر در ۹ ماهه سالجاری در استان كردستان به علت تصادفات رانندگی جان خویش را از دست داده اند كه یكی از علل اصلی آن وضعیت نگران كننده و غیراستاندارد جاده های بین شهری است. نبود راه های استاندارد در كنار وجود حداقل های پروازی در فرودگاه سنندج و البته بی بهره بودن از آزاد راه از دیگر مشكلات و كمبودهای جدی در استان كردستان است كه هر سال شمار زیادی از مردم این استان را در تصادفات جاده ای به كشتن می دهد. بدون شك راه اندازی راه آهن بخش زیادی از ترددهای مردم با وسیله نقلیه را می كاهد و زمینه برای سفری ایمن را فراهم می آورد، ولی متأسفانه مسؤلان كردستانی و البته كشوری در طول همه این سال ها و همانند دیگر پروژه های توسعه ای و عمرانی، به جای كوشش برای تأمین بموقع اعتبار و همینطور تسریع در راه اندازی و بهره برداری از آنها بیشتر به دنبال ژست های رسانه ای و تبلیغاتی هستند. 1398/10/30 13:40:30 5.0 / 5 4568 تگهای خبر: استاندارد , بهره برداری , پرواز , جاده این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط اتمام آزاد راه تهران – شمال از اولویت های دولت چهاردهم است انواع کلایمر و مزایای اجاره آن ۱۰ اولویت پیش روی اعضاء جدید سازمان نظام مهندسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی انتخاب شد نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۵